Jak získat k zakoupeným spotřebičům prodlouženou záruku?


Při nákupu některého dražšího zboží, především elektroniky nebo domácích spotřebičů, se na daný výrobek poskytuje záruční lhůta. Ta nám dává jistotu, že pokud by se nám zakoupená věc během záruční doby porouchala, nebo se na ní projevila nějaká vada, prodejce či výrobce nám ji musí na vlastní náklady opravit nebo vyměnit za novou. Běžná záruční lhůta je obvykle stanovena na 24 měsíců, jsou ale případy, kdy je zkrácená (typickým příkladem jsou některé mobilní telefony z Číny, na něž máte záruku pouze jeden rok). Na druhou stranu, u mnoha výrobků si lze záruční dobu nechat prodloužit až o několik let.
Jak dlouhá je prodloužená záruka?
Prodloužená záruční doba se nejčastěji nabízí na další rok až tři roky. Místo standardní dvouleté záruky tak můžete mít záruční lhůtu tříletou nebo pětiletou. Prodloužená záruka ale obvykle není bezplatnou službou, je třeba si za ni připlatit. Existují ale i společnosti, které ke svým spotřebičům nabízejí záruční dobu ještě delší – např. známý český výrobce ETA má speciální kampaň pod názvem Prodlužka. V jejím rámci je u celé řady produktů poskytována prodloužená záruka až na dobu 10 let (např. na motor u kuchyňského robotu nebo na rovnost dna u titanového nádobí). Samostatnou kategorií jsou pak společnosti, poskytující na svoje zboží záruku doživotní – jedná se obvykle o vysoce kvalitní produkty s vyšší cenou, např. sluchátka značky KOSS, pouzdra, obaly a doplňky značky Krusell atd.

Známý český výrobce ETA má speciální kampaň pod názvem Prodlužka
Sjednání prodloužené záruky na e-shopu
V případě, že si váš spotřebič nebo jiné zboží kupujete v internetovém obchodě, prodlouženou záruku si můžete sjednat velmi jednoduše přidáním dané záruky do nákupního košíku. Vždy samozřejmě vidíte ceny za danou službu, takže se můžete rozhodnout, zda se vám delší záruční lhůta vyplatí nebo ne. U některých výše zmíněných delších záručních dob (např. 10 let nebo doživotně) je ale sjednání trochu složitější a je potřeba výrobek zaregistrovat na příslušné webové stránce. Takový produkt si nejdříve zakoupíte a poté, co ho budete mít doma, si na internetu vyplníte příslušný registrační formulář.
Sjednání prodloužené záruky v kamenné prodejně
Prodlouženou záruční dobu ale můžete samozřejmě získat i v klasických kamenných obchodech. Vždycky se ale předem zeptejte prodavače, který se v daném oboru vyzná, zda se zrovna na vámi kupovaný spotřebič vyplatí si za prodloužení záruční doby připlácet. Jsou spotřebiče s vyšší poruchovostí, kde má taková investice jednoznačně smysl, naopak u mnoha produktů je zbytečné si za delší záruku připlácet. V úvahu je také třeba brát cenu, kterou si prodejce za delší záruku účtuje.
Rozdíl mezi prodlouženou zárukou a pojištěním na zboží
Kromě samotné záruční doby, které jsme se v tomto článku věnovali, existuje ještě jedna možnost, jak se pojistit pro případ, že by se vám se spotřebičem něco stalo. Jedná se o pojištění nahodilého poškození nebo odcizení. To má význam zejména u věcí, které vám mohou snadno spadnout na zem a rozbít se, může vám je někdo ukrást nebo je můžete někde ztratit. Typickým příkladem takového zboží jsou mobilní telefony, fotoaparáty, tablety, ale třeba i velké LED televize atd. Službu neposkytují všichni prodejci, ale najdete ji u mnoha velkých e-shopů, kteří ji poskytují ve spolupráci s některými pojišťovnami. Cena za takové pojištění závisí jednak na době, na kterou si jej sjednáte a samozřejmě i na ceně daného výrobku. Většinou sice člověk tuto službu nevyužije, ale v momentě kdy vám někdo ukradne mobil, nebo se vám poškodí notebook, určitě uvítáte, když pak dostanete velkou většinu pořizovací ceny zpátky.

Pojištění nahodilého poškození nebo odcizení. To má význam zejména u věcí, které se vám mohou snadno rozbít nebo vám je může někdo ukrást