Menší banky čím dál více přetahují klienty největším bankám


Velké banky postupně ztrácejí klienty, kteří často přecházejí k menším bankám, jež jim nabídnou lepší podmínky. Tento trend, který se v posledních letech nezměnil, potvrzuje i nová studie poradenské společnosti A.T.Kearney, jež se zaměřila na vztah českých klientů k jejich bankám a na to, jakým způsobem využívají své bankovní účty. Budou hrát menší banky již brzy prim?

Podíl malých bank na trhu postupně roste

Menší bankovní ústavy stále zaznamenávají výrazný příliv nových klientů – ať už jde o ty, kteří si zařizují svůj první bankovní účet nebo o ty, jenž přecházejí od jiné banky. Velmi častý je odchod klientů největších hráčů na trhu (jako je např. Česká spořitelna, Komerční banka nebo ČSOB) k malým bankám, jako je např. Fio banka, mBank nebo Equa bank.

Hlavním důvodem k přechodu jsou nulové poplatky

K přechodu k jiné bance mohou vést různé důvody, převažuje ale hlavně absence poplatků. Podle studie lidé nejčastěji oceňují možnost vedení bankovního účtu zcela zdarma nebo bezplatné výběry hotovosti z bankomatů. Na to se zaměřují zejména menší banky, které tím dokáží oslovit velké množství lidí, včetně těch, kteří jsou jinak se svojí bankou relativně spokojení. Kromě nízkých cen lidé jako důvod k přechodu často uvádějí také lepší zákaznické služby nebo produkty, jenž lépe odpovídají jejich potřebám. Necelou pětinu lidí pak ke změně banky motivuje odměna pro nové klienty.

Přejít k jiné bance je navíc velmi snadné a stačí k tomu pouze jediná osobní návštěva pobočky. Zásluhu na tom má jednak změna zákona a také kodex mobility, který navíc od roku 2017 přinesl zrychlení – místo 15 musí být převod proveden nejpozději do 13 pracovních dnů. Další novinkou je, že tento kodex už je pro všechny banky povinný, takže se jím musí řídit i ty, které k němu předtím nepřistoupily. Změnit banku je tak jednodušší a rychlejší než kdykoliv předtím.

Výhodou velkých bank je široká síť poboček a bankomatů

Jestli mají v něčem velké banky stále navrch, tak je to především rozsáhlá síť kamenných poboček a bankomatů. V tomto směru jim menší banky nemohou tolik konkurovat a pro konzervativní klienty, kteří např. vyžadují pobočku co nejblíže bydlišti, tak mají velké finanční ústavy výhodu. Na druhou stranu většina lidí už dnes přímo do banky moc často nechodí – podle výše zmíněného průzkumu navštěvuje pobočku své banky 37 % lidí 1x za rok, 30 % lidí 1x za 3 měsíce a 13 % vůbec. I přesto se ale menší banky snaží pomalu síť poboček rozšiřovat – např. Equa bank postupně buduje kamenné pobočky i v menších městech. 

Přímé bankovnictví už využívá drtivá většina lidí

Internetové a mobilní bankovnictví už se stalo naprostou samozřejmostí a aktuální čísla ze studie společnosti A.T.Kearney tento fakt jasně potvrzují. Minimálně jednou týdně používá internetové bankovnictví více než polovina lidí, naopak pouhých 8 % klientů bank uvedlo, že jej nepoužívá nikdy. Postupně roste i počet lidí, jenž využívají bankovnictví ve svých mobilních telefonech – alespoň 1x za týden ho používá 48 % lidí, naopak vůbec ho nevyužije 29 %.

Menší banky jsou v kurzu. Přejít k jiné bance je velmi snadné a stačí k tomu pouze jediná osobní návštěva pobočky. Zásluhu na tom má jednak změna zákona a také kodex mobility, který navíc od roku 2017 přinesl zrychlení – místo 15 musí být převod proveden nejpozději do 13 pracovních dnů. Další novinkou je, že tento kodex už je pro všechny banky povinný, takže se jím musí řídit i ty, které k němu předtím nepřistoupily. Změnit banku je tak jednodušší a rychlejší než kdykoliv předtím.

Menší banky jsou v kurzu. Přejít k jiné bance je velmi snadné a stačí k tomu pouze jediná osobní návštěva pobočky. Zásluhu na tom má jednak změna zákona a také kodex mobility, který navíc od roku 2017 přinesl zrychlení – místo 15 musí být převod proveden nejpozději do 13 pracovních dnů. Další novinkou je, že tento kodex už je pro všechny banky povinný, takže se jím musí řídit i ty, které k němu předtím nepřistoupily. Změnit banku je tak jednodušší a rychlejší než kdykoliv předtím.

Nejvíce klientů má Česká spořitelna

A jaké jsou konkrétní počty klientů jednotlivých bank? Jedničkou na trhu je už dlouhodobě Česká spořitelna s cca 4,68 milionu klientů. Za ní následuje ČSOB (2,76 mil. klientů) a Komerční banka (1,65 mil. klientů). Pokud jde o menší banky, tak výrazně posiluje zejména Fio banka, která už atakuje hranici 800 000 klientů, podobný počet lidí pak využívá služeb mBank nebo Air Bank – každá z bank má kolem 600 000 klientů. Equa bank pak podle posledních čísel překonala hranici 300 000 klientů. Jiné banky, jako je např. MONETA Money Bank, Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank přesné údaje nezveřejňují.


Podobné recenze