Bankovní trh v Česku – boj o klienty!


Skončily časy, kdy se velké banky nebojí konkurence nízkonákladových bank. Tento fakt je potvrzen  zkušenostmi klientů i novinkami, s nimiž banky vyrukovaly do boje o stávající a také nové klienty. Doporučení všem dlouholetým klientům zní následovně: pokud platíte měsíčně nemalé částky za běžný účet, vyzkoušejte bance oznámit, že chcete přejít k jedné z nových bank. Z velkou pravděpodobností se banka zachová jako mobilní operátoři a začne vás přemlouvat, aby jste neodcházeli (navíc vám bude nabídnuto s velkou pravděpodobností vedení účtu zdarma nebo jiné výhody snižující měsíční provoz účtu).

Klienti velkých bank jsou přemlouváni

Například 57letý Jaromír z Prahy, který rušil účet u České spořitelny, jejímž klientem byl řadu let, dostal mnohem výhodnější nabídku. Ovšem nakonec účet stejně zrušil, protože chtěl s manželkou společný účet. Dalším případem je 25letý Ondřej, který po ukončení studia přišel o výhody studentského účtu. Využil nabídky Air Bank, která zrušila jeho starý účet za něj. Po několika dnech měl telefonát z GE Money Bank a po vyjmenování výhod, které má u Air Bank, mu bylo telefonním bankéřem nabídnuto vedení účtu zdarma a další doživotní výhody.

Zkušenosti mají i nízkonákladové banky. Klienti se netají tím, že stávající banka jim nabízí stejné podmínky jako nová nízkonákladová banka. Tyto informace kromě mluvčí Equa Bank Markéty Dvořáčkové potvrdil také mluvčí Air Bank Vladimír Komjati, který navíc informace rozšířil o snahu bank udržet si klienta ať už veřejně nebo v pozadí pouze pro odcházející klienty. Ovšem tento postup podle mluvčího Air Bank nemusí stačit. Podle jeho slov výhodnější a jednodušší produkty nejsou jediným bodem, podle kterého se klienti rozhodují. Oceňují chování bankéřů nových bank, jejich férové jednání a také přímou komunikaci. Navíc podle Vladimíra Komjatiho klienti vítají zpětnou vazbu s jejíž pomocí vylepšují stávající služby nebo na trh uvádí nové. Přizpůsobení se nově nastolenému kurzu může být pro tradiční banky velmi složité. Podle majitele serveru Bankovnipoplatky.com Patrika Nachera je otázkou, jak budou tradiční banky reagovat na tisíce žádostí o přestup k jiné bance. Je jasné, že nikdo nechce platit za služby, které může mít jinde zdarma. Pouze podle klientova rozhodnutí pak bude jasné, zda bude ve změně banky pokračovat, nebo se spokojí se změnou podmínek k lepšímu vyvolané rizikem jeho odchodu.

Aktuální číslo klientů, kteří změnili banku, je téměř 1,8 milionů

Boj o klienty je zatím koncentrován do velkých měst. Podle Patrika Nachera banky ví, že udržet si věrného a ověřeného klienta je podstatně levnější než získat klienta nového. Do menších měst zatím tento konkurenční boj příliš nedorazil, jakoby banky spoléhaly na fakt, že klienti žijící v menších městech mají omezenou možnost volby. Ale je jen otázkou času, kdy se boj rozšíří po celé republice.

Ovšem i přes fakt, že konkurenční boj není rozšířen po celém území republiky, počet klientů přestupujících od tradičních bank k bankám nízkonákladovým velmi rychle roste. Air Bank má již 330 000 klientů. Equa Bank má aktuálně více než 120 000 klientům, mBank 540 000 klientů, Zuno Bank má 250 000 klientů, Fio Banka má 460 000 klientů a přírůstek hlásí také Sberbank CZ, která má 80 000 klientů. Celkem tedy nové banky mají již téměř 1,8 milionu klientů.

Tradiční banky mění strategii

Každoročně tradiční banky utrží každoročně na poplatcích několik miliard korun. Aktuálně začínají chápat, že cesta drahých účtových balíčků jim může způsobit velký odliv klientů. Podle Ivy Štylerové z GE Money Bank klienti považují za automatické poskytování bankovních služeb zdarma. Cena se tak stává hlavním faktorem při výběru banky. I velké banky tak vstupují na trh s účty s nízkými poplatky nebo účty zdarma. Velcí hráči na trhu, tradiční banky, proto přinášení novinky se základními bankovními službami zdarma, platební kartou a internetovým bankovnictvím bez poplatku.

Například UniCredit Bank představila nový účet U konto zdarma při splnění jedné jediné podmínky. Jedná se o příchozí platby ve výši 12 000 korun. Splněním této podmínky má klient jistotu, že poplatkové zvýhodnění bude platit po dobu 10 let. Další bankou je Raiffeisenbank, která nabízí bezplatný účet eKonto Smart při splnění příchozích plateb ve výši 15 000 korun a provedení alespoň tří odchozích plateb nebo plateb kartou. Další bankou v pořadí je GE Money Bank, která nabízí od letošního ledna účet Genius bene+. Zdarma je v okamžiku, kdy příchozí platby překročí 10 000 korun za měsíc. Navíc pokud klient prostřednictvím debetní karty zaplatí u obchodníků alespoň 5 000 korun za měsíc, dostane klient 50 korun. Pokud bude klient účet aktivně využívat, může si za rok vydělat 600 korun.

Trumfy nízkonákladových bank

Do roku 2020 má podle slov mluvčího Air Bank v plánu získat rovný milion klientů. Podle průzkumů je na českém trhu potenciál pro přesun klientů obrovský. Lze očekávat, že nízkonákladové banky mají další trumfy v rukávech. Tento fakt je potvrzen první letošní novinkou Equa Bank, která vypustila na trh běžný účet zdarma bez jakýchkoliv dalších podmínek (zdarma je i neomezený počet výběrů z bankomatů všech bank v České Republice). Tento účet je podle Jakuba Pavla z Equa Bank jediným účtem skutečně zdarma na českém trhu. Equa Bank vytáhla také další převratnou novinku. Je jím spořící účet HIT se základní úrokovou sazbou jedno procento a bonusem ve výši 0,5 procenta (bonus dostane každý, komu chodí na účet 10 000 korun měsíčně nebo třikrát zaplatí kartou za měsíc).

Lze předpokládat, že boj o klienty se letos ještě vyostří. Výhodou pro klienty je fakt, že z tohoto konkurenčního boje budou těžit jen a jen sami klienti. Tato skutečnost je spojena s digitalizací a tlakem na snižování poplatků. Podle Patrika Nachera se nebude tak moc v budoucnu řešit cena, jako spíše image, sympatie a v první řadě lidský a individuální přístup bankéřů.

zdroj: finance.idnes.cz


Podobné recenze